Praktijkverhaal: Geïnspireerde medewerkers zijn productiever en zetten dat stapje extra

  • 25 jan. 2023 13:47

Olympia zet zich dagelijks in voor geïnspireerde medewerkers en flexwerkers. Maar hoe bereik je dat en wat levert het op? Dominique Dingjan, Chief Human Resources Officer (CHRO) bij Olympia, vertelt over haar aanpak en waarom geïnspireerde medewerkers zo belangrijk zijn voor je bedrijf.  

“Voor ons als werkgever is het belangrijk om medewerkers te inspireren. We geven hiermee invulling aan onze purpose. Daarnaast levert het ook werkplezier, betrokkenheid, meer productiviteit en een hogere bezettingsgraad op. Maar dat is niet vanzelfsprekend. Om dit te bereiken, is het goed om echt aandacht te besteden aan de betekenis van werk. Voor Olympia is dit een belangrijk thema. Dingjan: “Voor Olympia zijn geïnspireerde medewerkers onderdeel van ons fundament. Ons doel is dat iedereen persoonlijke en maatschappelijke betekenis ervaart in zijn of haar werk. En dat we daarmee uiteindelijk bijdragen aan een betere maatschappij.”

Veertig procent geïnspireerde medewerkers

“Ons streven voor 2023 is dat veertig procent van onze medewerkers geïnspireerd aan het werk is. Via onze medewerkers hopen wij ook meer flexkrachten te inspireren. Het inspireren zit vooral in de gesprekken van betekenis die onze medewerkers voeren met onze flexkrachten. We onderzoeken daarbij welke inspiratie en zingeving een flexkracht uit het werk kan halen.

Maak het onderdeel van je bedrijfscultuur

Het streven naar meer geïnspireerde medewerkers zorgt er ook voor dat  een werknemer zingeving ervaart en zich betrokken en gewaardeerd voelt in de organisatie. Naast dat dit een belangrijk aspect van onze purpose is, is iemand hierdoor ook productiever en zet dat stapje extra. “Om dit voor elkaar te krijgen, is het belangrijk om het onderdeel te maken van je leiderschap en bedrijfscultuur”, vertelt Dingjan.

Dat het investeren in geïnspireerde medewerkers loont, bleek afgelopen december bij Gall & Gall. “Wij bemiddelen flexkrachten voor Gall & Gall, die zorgen voor de bevoorrading van de winkels en de webshops. Onverwachts vielen er Olympia-flexkrachten uit. En dat gebeurde in de drukste week van het jaar, net voor kerst. Zonder te aarzelen sprongen negen Olympia-medewerkers bij om in te pakken. Dát bedoel ik met betrokkenheid en dat extra stapje zetten.”

Weten wat je echt inspireert

Geïnspireerde medewerkers, die krijg je niet vanzelf. En daarom volgen alle medewerkers bij Olympia een workshop Betekenisverklaring. Of beter gezegd: de Ikigai-training. Een Japans concept dat staat voor dát waar jij je bed voor uitkomt en waard is om voor te leven. Dingjan: “We kiezen bewust voor het Ikigai-concept, omdat we merken dat na deze training iemand echt weet wat hem of haar inspireert. En ook het Gesprek van Betekenis beter voert met een flexkracht.”

Maar dat is niet alles. Dingjan: “Ieder jaar krijgt iedere Olympiaan een ‘Dag van Betekenis’. Deze dag mag iemand inzetten om iets maatschappelijks te doen en past bij iemands persoonlijke Betekenisverklaring. Zelf heb ik mijn dag vorig jaar ingezet tijdens de verkiezingen om als stembureau lid te helpen. Want ik vind vrije verkiezingen heel belangrijk.”
Daarnaast wordt ook ieder jaar een medewerkertevredenheidsonderzoek gedaan. “We leren ook veel van wat daaruit komt en gaan met de uitkomsten aan de slag.”


We zijn er nog niet

Naast de huidige aanpak, ziet de CHRO nog een verbeterpunt. “Waar ik nog verbetering zie, is dat we onze leidinggevenden beter kunnen begeleiden bij het verwezenlijken van onze ambities. Ze hebben vaak te maken met dagelijkse hectiek en de korte termijn druk van het behalen van resultaten. Dan is het lastig om altijd de juiste aandacht aan betekenisvol werk te bieden. Het is dan ook de kunst om door werk betekenis te geven, ook je (groei)resultaten te realiseren, samen met je medewerkers, flexkrachten en klanten.  


Gerelateerde artikelen