Olympia groeit tegen de trend in: meer flexkrachten aan het werk dan ooit
Nog geen half jaar geleden schreef Olympia dat zij met pijn in haar hart 2.000 flexkrachten moest laten gaan als gevolg van de coronacrisis. Maar binnen een half jaar wist Olympia het tij te keren. In nog geen vijf maanden tijd heeft zij weer werk kunnen vinden voor meer dan 4.500 flexkrachten. Olympia groeit daarmee tegen de trend in en heeft meer flexkrachten aan het werk dan ooit.
De uitzendsector laat al maanden krimp zien. De branche in het laatste brancherapport (ABU-Marktmonitor) zelfs een krimp van 12%. Dit geldt niet voor Olympia, die maand op maand meer mensen laat instromen op de arbeidsmarkt. Dimitri Yocarini, CEO Olympia: “Wij zijn ontzettend trots op dit resultaat. Het ging ons aan het hart om 2.000 mensen die via Olympia voor opdrachtgevers werken, naar huis te moeten sturen. Het is immers ons werk om zo veel mogelijk mensen aan betekenisvol werk te krijgen en houden.”
2.000 flexkrachten laten gaan
Op 23 april gaf Olympia aan dat alleen al bij Olympia 2.000 flexkrachten de dupe werden door een gat in het vangnet van de NOW (Telegraaf 23 april 2020: Geen NOW voor Olympia, 2000 uitzendkrachten op straat). Zij stuurde een brandbrief aan Minister Koolmees met het advies de NOW regeling te herzien. Om daarmee te voorkomen dat flexkrachten de dupe zouden worden. Tevergeefs. Olympia zette alles op alles om deze mensen weer aan werk te helpen. Met o.a. 1.000 gratis trainingen om mensen om te scholen naar werk waar op dat moment meer vraag naar was (AD 30 april 2020: duizend werkzoekenden krijgen gratis training voor krapteberoep).
Resultaat van werken vanuit betekenis
Hoe Olympia het voor elkaar heeft gekregen om in vier maanden tijd 4.500 extra mensen aan het werk te krijgen? Volgens Yocarini is dit het resultaat van volharding, samenwerking en ondernemerschap. Yocarini: “In tijden van crisis laat je zien waar je voor staat. Dat wat je doet er toe doet en verschil maakt. Wij zijn een purpose gedreven onderneming en zetten ons in voor betekenisvol werk. Juist deze crisis maakte duidelijk dat onze flexkrachten van grote waarde zijn. Van werk in de logistiek of productie binnen de foodsector tot contactcenter werk voor online retailers en voor de bestrijding van corona.
Onze betrokkenheid bij onze flexkrachten, klanten en collega’s vergrootte de gedrevenheid om juist nu het verschil te maken. Zo zaten wij twee keer per week met de hele organisatie virtueel om tafel. Om kansen te verzilveren waarmee we de flexkrachten weer aan werk konden helpen. In een paar weken tijd hebben we het omscholingstraject voor 1.000 flexkrachten gelanceerd. Samen met opdrachtgevers en online trainingen scholen we zoveel mogelijk flexkrachten om naar werk dat er wel is. Dit alles heeft ertoe geleid dat op dit moment meer dan 14.000 mensen via Olympia betekenisvol werk doen. En dat we met onze 1.000 trainingen al 500 flexkrachten hebben begeleid naar een andere functie dan ze gewend waren. Daar doen we het voor. En we zijn er nog lang niet. We gaan nog veel meer mensen aan betekenisvol werk helpen.”, aldus Yocarini.
Groeien vanuit purpose
“Dat groeien dat doen we natuurlijk niet alleen. Dat doen we met bestaande en nieuwe klanten die juist nu met een toenemende vraag te maken hebben. We zijn trots op onze klanten zoals A.S. Watson Health & Beauty Benelux, AH Online, The Greenery, Gall & Gall, Samsung SDS en Teleperformance.” Yocarini: “Dat we onze flexkrachten en de betekenis van werk centraal stellen, gaat niet onopgemerkt voorbij. Onze enorme intrinsieke motivatie om al die mensen die nu zonder werk zitten, te begeleiden naar werk dat past bij hun drijfveren. Werk dat in hun ogen zinvol is en waarmee zij van betekenis zijn voor hunzelf en hun omgeving. Het is duidelijk: de coronacrisis versterkt waar al jaren sprake van is, de behoefte aan relevant, betekenisvol werk. Dat geldt voor onze opdrachtgevers, onze flexkrachten en ook voor onszelf.”
Link naar publicatie van dit artikel in de Telegraaf, 5 november 2020