Hybride werken legt problemen bedrijfscultuur bloot
- 9 mei 2022 09:51
Sinds de kantoren weer open zijn, merken veel werkgevers dat niet iedereen staat de springen om hele dagen op kantoor te zitten. Hybride werken biedt dan de uitkomst en is dankzij de coronatijd versneld omarmd door het bedrijfsleven. Maar na bijna twee jaar is voor veel mensen thuiswerken het nieuwe normaal geworden. Ze zijn de reistijd niet meer gewend en hebben hun dag zo ingedeeld dat er bijvoorbeeld tijd is voor een kopje thee met de kinderen na school. Zo heeft iedereen andere behoeftes.
De discussie om wel of niet door te gaan met hybride werken legt een fundamenteel probleem bloot binnen veel organisaties: een bedrijfscultuur dat te wensen overlaat. Managers kampen met het gevoel van controleverlies en tussen collega’s onderling leeft veel ongemak omdat ze elkaar nog nooit hebben gezien of elkaar te weinig spreken. Dat betekent echter niet dat hybride werken geen toekomst heeft. Hybride werken slaagt alleen als het bedrijf een sterke, sociale cultuur nastreeft. Dit stelt Steven Gudde, Directeur Arbeidsmarkt bij Olympia.
Door de coronacrisis werd duidelijk dat werk ook een andere waarde heeft. Een goede werkplek is een sociale omgeving om waardevolle relaties op te bouwen. Ook is het een toevluchtsoord om de huiselijke drukte even te ontlopen. Collega’s spelen hierbij een cruciale rol. Je bent zo succesvol als je collega’s. De bedrijfscultuur is het enige dat alles bij elkaar houdt. Gudde: ‘De grootste fout die je kunt maken, is hybride werken dogmatisch aanvliegen. Dan dring je jouw probleem een ander op en oordeel je voor andere mensen.’
Dit zijn volgens Steven Gudde de voorwaarden voor een prettige cultuur bij hybride werken:
- Creëer een fijne werkplek en maak het echt de moeite waard om naar kantoor te komen;
- Maak goede afspraken over hybride werken, een gezamenlijk probleem vereist een gezamenlijke oplossing;
- Voorkom een disbalans in communicatie. Vergader bijvoorbeeld niet hybride als dat niet nodig is;
- Zorg voor een heldere purpose, zodat iedereen kan bijdragen aan die doelen en actief onderdeel is van het bedrijf;
- Spreek uit wat de toegevoegde waarde van collega’s zijn. Een sterke, sociale bedrijfscultuur werkt twee kanten op. Je leidinggevende is immers ook een collega.