Focus op betekenisgeving in werk loont

  • 30 mrt. 2022 11:23

Steeds meer werkzoekenden zijn op zoek naar een werkgever die betekenisvol is. Want mensen worden zich bewust van wat zij willen bijdragen via hun werk, voor de maatschappij en zelfs voor het milieu. Betekenisvol werk is dus steeds vaker van doorslaggevend belang voor een match tussen werkzoekenden en werkgever. Als organisatie is het dan ook belangrijk om goed uit te dragen waar je voor staat. Zodat je dit in je vacatures terug kunt laten komen. Maar hoe breng je dit voor jouw organisatie in kaart? En zorg je dat dit in de cultuur verankerd zit? Joop de Boer, expert Betekenisverklaring & accountmanager Olympia Werkvertrouwen, houdt zich hier al jaren mee bezig. Hij is medeverantwoordelijk voor het organiseren van de workshop Persoonlijke Betekenisverklaring voor alle Olympia medewerkers. Joop legt uit wat dit inhoudt.  

“Bij Olympia geloven wij dat iedereen recht heeft op betekenisvol werk. Dit geloof zit verankert in ons gezamenlijke DNA. Wie zijn we, wat willen we bijdragen aan de maatschappij en op welke manier. Iedereen heeft een unieke waarde en drijfveren en het is belangrijk om dat naar boven te halen. Alleen dan wordt men zich bewust waarom ze doen wat ze doen en wat het betekent.” vertelt Joop. “Dit zorgt ervoor dat medewerkers hun werk als betekenisvol ervaren en dat is bij Olympia ook een belangrijk onderdeel in het sollicitatiegesprek met nieuwe medewerkers.”

Persoonlijke Betekenisverklaring

Wij vertellen in het gesprek al dat elke Olympia medewerker een Persoonlijke Betekenisverklaring mag maken. Wat dit is? Je persoonlijke verklaring aan iedere collega, flexkracht en klant over welke betekenis jij geeft via je werk. Voor deze workshop maken onze medewerkers voor één dag hun agenda leeg, zodat ze zich samen met een kleine groep collega’s kunnen focussen op het beantwoorden van specifieke vragen gericht op hun drijfveren, passie en roeping. Ook heeft elke medewerker recht op het opnemen van een Dag van Betekenis. Dit is een dag die elke medewerker zelf mag inrichten op basis van wat er uit de Persoonlijke Betekenisverklaring komt.” 

Ikigai-model: wat is jouw reden van bestaan?

Joop: “We hebben voor de Persoonlijke Betekenisverklaring bewust gekozen om te werken volgens het ‘Ikigai-model’, een Japans concept dat zich richt op de vraag: ‘waar kom je 's ochtends graag je bed voor uit?’. Ikigai staat voor de reden van jouw bestaan. Dit komt tot uiting in 8 overlappende cirkels die staan voor:

  • Waar je van houdt
  • Waar je goed in bent
  • Wat de wereld nodig heeft
  • Waar jij je geld mee verdient

Maar ook: je Professie, je Roeping, je Missie en je Passie.

In het deel waar alle 8 cirkels bij elkaar komen, vind je jouw ‘Ikigai’, jouw reden van bestaan. Het klink misschien wat zwaar, maar dat is het niet. Het is prachtig om te zien hoe bij elke Betekenisverklaring weer de mooiste persoonlijke inzichten bij medewerkers naar boven komen. Het is natuurlijk een startpunt, van daaruit kun je het verder verfijnen.”

Ikigai

“Het was heel bijzonder. In één dag ben je echt in staat om erachter te komen wat jouw roeping is. Ook als je nog geen idee hebt. De vragen die je voorafgaand moet invullen, brengen het denkproces alvast op gang. Als je echt voelt hoe je betekenis geeft via werk, dan ben je in staat iets te bereiken dat groter is dan jezelf. Je bent je ervan bewust dat je impact maakt en dat geeft zoveel energie!” - Karlijn, medewerker Olympia

Betekenisvolle baan wordt steeds belangrijker

 “Juist in deze krappe arbeidsmarkt zien we dat steeds meer mensen kiezen voor een betekenisvolle baan. In het Gesprek van Betekenis dat wij met kandidaten voeren, in plaats van het reguliere sollicitatiegesprek, gaan wij op zoek naar hun drijfveren en motivatie, hun roeping. Onze medewerkers zijn hierop getraind. En doordat zij zelf de Betekenisverklaring hebben ingevuld, kunnen zij dit ook bij anderen naar boven halen. Ze weten hoe het voelt. Dat geeft vaak prachtige gesprekken en inzichten”, vertelt Joop bevlogen.

Betekenisgeving verbindt en creëert betrokkenheid

“Het valt ons op dat veel bedrijven nog niet op deze manier werken. En dat is zonde. Want profielen waarin te weinig terugkomt over wat je écht kan betekenen bij een organisatie hebben minder aantrekkingskracht dan profielen die dit wel hebben. Deze bedrijven zijn hierin nog niet zover. Het loont dan om te investeren in een betekenisvolle organisatie. Als werkgever wil je verbinding maken met je (potentiële) medewerkers. Dat is hard nodig om medewerkers te behouden en nieuwe mensen te werven”, vervolgt Joop. “Die betrokkenheid van je medewerkers komt voort uit betekenisgeving. Mensen zijn zich dan bewust waarom ze doen wat ze doen. Dat maakt nieuwsgierig naar de ander, geeft erkenning en waardering aan hun werk en dat van de ander.


Thema's
Gerelateerde artikelen