Explosieve vraag naar personeel klantenservicebranche

  • 18 jun. 2020 13:43

De werkgelegenheid in de klantenservicebranche neemt volgens Olympia ongekend hard toe. Op korte termijn zijn al ruim 1.800 flexkrachten nodig voor verschillende opdrachten die voortkomen uit de corona crisis. Hierdoor kunnen veel mensen aan nieuw werk worden geholpen.

Grote verschuiving van werkgelegenheid in de klantenservicebranche

Olympia ziet binnen de klantservicebranche forse verschuivingen in de werkgelegenheid. De centrale overheid en gemeentes hebben te maken met een tsunami van vragen over uitkeringen, NOW-regelingen en inrichtingsvraagstukken in de 1,5 meter samenleving. De reisbranche kan vragen over geplande trips en omboekingen amper verwerken. En het shoppen vanuit huis is meer regel dan uitzondering. Wat op zijn beurt weer leidt tot een niet aflatende stroom van telefoonverkeer. Gaia Giero, Manager zakelijke dienstverlening bij Olympia: 'De vraagtoename die wij zien gaat helpen om mensen uit de WW te halen en weer aan werk te helpen. In dit coronatijdperk hebben we zeker werk voor 1.800 flexkrachten in alleen al de klantenservicebranche. Bij Olympia is het alle hens aan dek om dit voor elkaar te krijgen. Met resultaat. We hebben in korte tijd meer dan de helft met succes geplaatst.'

Werk met grote maatschappelijke betekenis

Het werk dat de coronacrisis met zich meebrengt in de klantenservicebranche is ongekend belangrijk. De medewerker heeft een ontzettend grote en belangrijke rol. Zij krijgen dagelijks mensen aan de telefoon die links of rechtsom geraakt zijn door corona. Mensen hebben vragen, zijn bang, soms gefrustreerd. Dat vraagt om een inlevingsvermogen en professionele begeleiding. Dat zijn de kernvaardigheden van een Klantenservice medewerker. Iedereen die interesse heeft en beschikt over deze vaardigheden kunnen wij dus naar dit werk begeleiden. Het luisteren, samenvatten en doorvragen zijn belangrijke onderdelen in de training die wij daarvoor bieden. Dus ook als mensen daar nog uitdaging in hebben, worden zij begeleid naar het juiste niveau.

OLY 002 Body 20200618 Contact center

Mogelijkheden voor omscholing naar nieuw werk

Olympia helpt 1.000 werkzoekenden in omscholing naar werk waar in de 1,5 meter samenleving langdurig vraag naar zal zijn. Dat doen wij samen met overheid, werkgevers en opleidingsinstanties. Giero: ‘We zijn gestart met een omscholingsinitiatief naar functies waar langdurig vraag naar zal zijn. De training voor Klantenservice medewerker maakt daar onderdeel van uit. Wij kijken in het omscholingstraject niet naar werkervaring en opleiding, maar naar iemands mogelijkheden. Met de enorme toename van de vraag in de klantenservicebranche verwachten wij veel mensen via dit traject aan het werk te helpen’.

Oproep om je te melden

Volgens Olympia maakt betekenisvol werk de mens weer gelukkig. En is dat de snelste manier om de Nederlandse economie uit de coronacrisis te trekken. Wij roepen iedereen die interesse heeft in werk in de klantenservicebranche dan ook op om zich bij ons te melden.


Thema's
Gerelateerde artikelen