Duurzaam impact maken. Hoe doe je dat?

  • 1 mrt. 2021 15:07

Steeds meer ondernemers zien de waarde van betekenisvol ondernemen en kijken naar het grotere belang. Naast winst maken is er meer aandacht voor duurzaamheid, werkgeluk en het creëren van sociaalmaatschappelijke impact. De coronacrisis heeft hieraan een extra impuls gegeven. Maar hoe ga je hier als ondernemer nu mee aan de slag en waar begin je?

Franchiseondernemer uit de Achterhoek, Robert Heinst, schreef er een blog over op het platform Het Ondernemersbelang.

2020 was een moeilijk jaar. Voor veel bedrijven is het toekomstperspectief door de coronacrisis volledig gewijzigd. Ze staan op de overlevingsstand. De positieve kant ervan is dat organisaties anders tegen de economie zijn gaan aankijken. Andere waarden zijn belangrijk geworden. Zo werken we meer samen op regionaal niveau en kopen we onze producten lokaal. Maatschappelijke waarde bepaalt steeds meer de zakelijke waarde. Er is minder focus op alleen welvaart en meer op een gezond evenwicht tussen welvaart, welzijn en welbevinden.

Het juiste netwerk

Stel je eens voor: een goedlopend bedrijf dat ook impact maakt! De juiste klanten, medewerkers en samenwerkingspartners die waarde hechten aan waar jij als bedrijf voor staat. Het klinkt allemaal heel aannemelijk, maar het gaat niet zonder slag of stoot om zover te komen. Je kunt bovendien niet vooruitkijken. Want wat is het effect van je investeringen over een paar jaar?

Ontwerp zonder titel 25

Positionering

Alles begint met de intrinsieke motivatie vanuit het bestaansrecht van jouw bedrijf, om van waarde te zijn voor de maatschappij. Het juiste moment komt er niet. Het gaat om de vraag: waarom doe je wat je doet als organisatie? Wat wil jij toevoegen als het gaat om maatschappelijke, sociale of ecologische waarde? Het begint bij je missie, visie en ambitie. Zorg ervoor dat jouw maatschappelijke missie te herkennen is in jouw merkidentiteit en positionering. Maar daarmee ben je er uiteraard niet. Een positieve verandering creëer je door dit te vertalen naar je businessmodel. Je gaat dan niet alleen anders kritisch kijken naar je eigen organisatie, maar ook naar je samenwerkingspartners en leveranciers.

Scan betekenisvol ondernemen

Veranderen naar een betekenisvolle organisatie gaat zoals gezegd niet in één keer. Vanuit je vertrekpunt kun je het stap voor stap elke dag iets beter doen door voor mens, maatschappij en organisatie. Omdat veel organisaties graag een indicatie willen over hoe betekenisvol hun onderneming al is, werkt Olympia in samenwerking met GrowProud aan de ontwikkeling van een scan. GrowProud is dé groeiexpert voor ondernemers en bedrijven in/rondom de maakindustrie. De scan geeft straks inzicht waar jouw organisatie staat in de transitie. Je creëert hiermee bewustwording, wat de basis is voor verdere ontwikkeling.

We zijn benieuwd hoe jij als ondernemer wilt bijdragen aan de transitie naar een betekenisvolle economie. We gaan graag met je in gesprek. Want alleen samen kunnen we groeien met betekenis!


Thema's
Gerelateerde artikelen