3 tips voor jouw onboardingprogramma
Met de juiste onboarding geef je jouw nieuwe medewerkers een fijne start. En dat is heel wat waard, als je je mensen wilt behouden. Het loont dus om kritisch naar je onboardingprogramma te kijken en er waar nodig mee aan de slag te gaan. Wat kan er beter? Met deze drie tips kom je een heel eind.
1. Geef persoonlijke aandacht
Aandacht is het toverwoord. Het laatste wat je wil, is dat mensen zich een nummer voelen. Persoonlijke aandacht zorgt ervoor dat mensen zich gewaardeerd voelen. Een bloemetje of kaartje op de eerste dag kan al verschil maken. Zorg ook voor incheckmomenten: hoe vind de werknemer het werk en de onboarding zelf? Heeft diegene nog iets nodig? Dat levert meteen waardevolle informatie op die je kunt gebruiken om je onboarding te verbeteren.
2. Maak informatie behapbaar
De eerste periode bij een nieuwe werkgever is altijd wennen. Nieuwe medewerkers wil je dus niet overweldigen met informatie. Doseer, en bied overzicht. Zo blijft de informatie ook nog eens langer hangen. Hier helpt een digitale omgeving bij. Medewerkers kunnen informatie dan altijd teruglezen. In het verlengde hiervan is het slim om je volledige onboardingprogramma in fases op te delen: van ‘preboarding’ (vóór de eerste werkdag begint) tot het moment dat iemand volledig is ingewerkt.
3. Zorg voor verbinding
Hoe sneller nieuwe medewerkers hun weg vinden in de organisatie, hoe eerder ze zich thuis voelen én hoe beter ze functioneren. Daarom is het belangrijk om de collega’s te leren kennen. Organiseer formeel contact, maar plan ook informele momenten in. Ook een buddysysteem werkt vaak goed. Je koppelt een nieuwe medewerker aan een meer ervaren collega, zodat die een vast aanspreekpunt heeft. Een buddy helpt niet alleen bij het inwerken, maar ook bij het creëren van verbinding met de organisatie en het ontmoeten van nieuwe collega’s.