3 tips voor inclusieve communicatie

  • 30 mei 2022 08:05

Wil je een inclusievere organisatie? Begin bij het begin: communicatie. Bijvoorbeeld op je website, in je mails, gesprekken of in vacatureteksten. Dat zijn belangrijke momenten om uit te dragen dat iedereen welkom is. Maar hoe doe je dat? Lees onze 3 tips.

 

1. Vermijd gender in vacatureteksten

Wees neutraal in je teksten. Dat doe je door ‘hij’ of ‘zij’ te vermijden. Spreek de lezer direct aan met ‘je’. Dat leest ook veel lekkerder en persoonlijker. Dubbel winst. Maar denk ook bij alles kritisch na of er een sekse aan verbonden is. Bijvoorbeeld: genoeg ‘mankracht’. Beter is: ‘menskracht’. Gebruik ook neutrale benamingen voor bijvoorbeeld functietitels. Dus niet: ‘Docente’. Wel: ‘Docent’.

Wist je ook dat vrouwen zich minder snel aangesproken voelen bij bepaald taalgebruik? Zeker in vacatureteksten is het belangrijk om daar op te letten, zodat zij niet bij voorbaat al de vacature aan de kant schuiven. Dat gaat voornamelijk om karaktereigenschappen, zoals ‘assertief’, ‘leider’ en ‘pro-actief’. Vrouwen voelen zich eerder aangesproken door ‘communicatief’, ‘toegewijd’, ‘verbindend’. Het is verstandig om dit soort afspraken vast te leggen in een schrijfwijzer, zoals de stijlgids van WOMEN Inc.

2. Gebruik inclusieve taal

Naast gender is het ook belangrijk om andere groepen niet uit te sluiten. Door bepaald taalgebruik kan je onbedoeld een wij/zij-gevoel creëren. Denk bijvoorbeeld aan allochtoon/autochtoon of westers/niet-westers. Beter is ‘mensen met een migratieachtergrond’ in plaats van ‘allochtoon’ of ‘niet-westers’. Het Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS) maakte een lijst voor inclusief woordgebruik. Daarbij is het altijd belangrijk om je bewust te zijn van eventuele stereotypen of aannames die je doet over je lezer. Probeer die los te laten en je teksten zo neutraal mogelijk op te stellen. Dus niet met een specifieke lezer in je achterhoofd.

3. Zorg voor een toegankelijke website

Inclusie is heel breed. Het gaat niet alleen over etniciteit of gender. Het gaat ook over mensen met een handicap. Wist je bijvoorbeeld dat een kwart van de Nederlanders een beperking heeft waardoor internetgebruik moeilijker is? Denk bijvoorbeeld aan slechtzienden of slechthorenden, maar ook aan mensen met kleurenblindheid. Die wil je niet uitsluiten.

Zorg er daarom voor dat je website toegankelijk is. Volg daarvoor zo veel mogelijk de toegankelijkheidsrichtlijnen. Sommige daarvan zijn makkelijker door te voeren, andere zijn technischer. Een paar voorbeelden:

  • Schrijf in taalniveau B1. Ook mensen met een hoger opleidingsniveau vinden dit prettiger lezen.
  • Zorg voor een goed contrast tussen tekst en achtergrond.
  • Geef afbeeldingen een beschrijvende alternatieve tekst mee.
  • Geef koppen en tussenkoppen de goede code mee. Dus paginatitels zijn H1 en tussenkoppen H2. En maak ze ook beschrijvend.
  • Zorg ervoor dat je ook met je toetsenbord door de tekst kan navigeren en niet alleen met je muis.

Het is moeilijk om 100% inclusief te communiceren. Ook voor ons. Er is namelijk veel om rekening mee te houden. Bedenk dat het in ieder geval belangrijk is om je bewust te zijn van eventuele blinde vlekken. En te proberen zo inclusief mogelijk te zijn. Dat is al een heel mooi begin.


Thema's
Gerelateerde artikelen