3 tips voor een betekenisvolle organisatie
Betekenisvol werk wordt steeds belangrijker, zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt. Werkzoekenden hechten steeds meer belang aan wat zij écht kunnen bijdragen aan en via jouw organisatie. Het zorgt voor betrokkenheid. En betrokken en bevlogen medewerkers heb je hard nodig om je gestelde doelen te behalen. Deze 3 tips helpen je op weg.
1. Sta stil bij de betekenis van jouw bedrijf
Elk werk is van betekenis. Jouw werk en het werk van de openstaande functie. Door stil te staan bij de betekenis van jouw organisatie en de betekenis van de openstaande functie maak je de vacature een stuk aantrekkelijker voor de sollicitant. Vind je het lastig om dit te bepalen? Stel jezelf dan de volgende vragen: Welke impact heeft mijn organisatie op mens en maatschappij? En hoe draag de functie van de openstaande vacature daaraan bij?
2. Creëer draagvlak bij iedereen
Voor de huidige medewerkers is het belangrijk dat de directie betekenisvol werk omarmt. Natuurlijk is winst maken nodig om te kunnen blijven bestaan en groeien als bedrijf. Maar betekenisvol werk vormt daarbij je kompas. Door actief in de missie, visie en purpose de maatschappelijke betekenis van de organisatie naar voren te laten komen. Daarna door draagvlak te bieden. Dit kan op meerdere manieren. Bij Olympia vinden we het belangrijk dat onze eigen medewerkers stilstaan bij de betekenis van hun werk en hun unieke waarde die via werk tot uitdrukking komt. Wij doen dit door middel van het invullen van de Persoonlijke Betekenisverklaring, door alle medewerkers, inclusief de directie. Maar dit kan natuurlijk ook op andere manieren.
3. Purpose is overal zichtbaar
Betrek collega’s vanuit verschillende functies bij het beschrijven van je purpose en organisatiewaarden, hoe je als organisatie van betekenis bent voor de maatschappij. Dit is van jullie allemaal, iedereen moet het kunnen begrijpen en uitleggen. Vervolgens kun je starten met het doorvertalen van de purpose in alles wat de organisatie doet. Op je website, in vacatureteksten en in de introductieprogramma's met nieuwe medewerkers. Kortom, zorg ervoor dat de betekenis van je organisatie intern en extern consequent zichtbaar is.